Sunday, February 6, 2011

Ibuku buta sebelah mata
Aku benci ibukudia amat memalukanku 
Tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan guru untuk menyara keluarga kami
Pada suatu hari semasa di sekolah rendah ibuku datang ke sekolah untuk bertanya khabar
Aku sungguh malu. Mengapa dia sanggup melakukan ini kepadaku
Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci kepadanya dan terus lari
Keesokkan harinya salah seorang rakan darjah berkata,
“EEEE, ibumu hanya ada one mata!"
Ketika itu aku hanya ingin membenamkan diriku
Aku juga mahu ibuku hilang dari hidupku
Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata, “Jika engkau hanya mahu menjadikan diriku bahan ketawa, akan lebih baik engkau mati saja?!!!"
Ibu hanya berdiam diri!!
Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa yang telah aku katakan kepadanya kerana aku tengah marah ketika itu
Aku langsung tidak perdulikan akan perasaannya
Aku ingin keluar dari rumah itu
Oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh dan akhirnya dapat
melanjutkan pelajaran ke Singapura
Kemudian aku berkahwin. Aku membeli rumah sendiri dan medapat anak. Aku amat gembira dengan kehidupan ku.
Suatu hari ibuku datang menziarahi ku. Sudah lama dia tidak berjumpa ku dan tidak pernah berjumpa
Bila dia berdiri depan pintu anakku ketawa 
kepadanya
Aku menjerit kepadanya, “Sanggup engkau datang kesini dan menakutkan anak aku!"
KELUAR kau DARI SINI SEKARANG!!!
Dengan pantas ibuku memjawap”Maaf, Saya tersilap alamatdan terus menghilangkan diri
Satu hari surat jemputan untuk perjumpaan pelajar-pelajar lama sampai ke rumah ku
Oleh itu saya telah memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan
Selepas perjumpaan itu, saya telah pergi kerumah usang ibuku hanya untuk ingin tahu!!!.
Jiran memberitahu ku yang ibuku telah meninggal
Aku tidak menitis setitik airmata pun!!
Jiran itu telah menyerahkan kepada aku sepucuk surat yang ibuku ingin aku membacanya.. 
Anakku yang dikasihi, Ibu selalu teringatkan kamu setiap masa.
.Aku minta maaf kerana datang ke Singapura dan telah menakutkan anakmu.
Ibu gembira kerana kamu akan datang ke perjumpaan pelajar-pelajar lama
Tetapi ibu mungkin tidak dapat bangun untuk berjumpa dengan mu.
Ibu minta maaf kerana sentiasa memalukan kamu
semasa kamu sedang membesar
Kamu mungkin tidak tahu….semasa kamu masih kecil, kamu telah mendapat kemalangan dan hilang satu mata........
Sebagai ibu,ibu tidak sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata..
Oleh itu …ibu memberi salah satu mata ku kepada kamu….
Ibu amat berbangga kerana anak lelaki ku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini
Dengan kasih kepada mu…
. …IBU …
Rasullah s.aw. Bersabda, Dia membertahu kamu supaya taat kepada Allah dan rasulNya sentiasa. Selepas itu taatlah kepada ibumu kemudian ibumu kemudian ibumu kemudian ayahmu